Home

Tvp19 012omslag kijk verder

Tijdschrift voor Psychiatrie 58 (2016) 4, 314 - 317

Gevalsbeschrijving

Sterke stijging van clozapinespiegel na overschakelen van traditionele op elektronische sigaretten

T.S.E. Nonner, S.J. Timmer

samenvatting Het fenomeen elektronische sigaretten wint aan populariteit en doet daarmee ook zijn intrede in de spreekkamer van de psychiater. Bij een 45-jarige man zagen wij een forse stijging van de bloedspiegel van clozapine na een switch van traditionele naar elektronische sigaretten. Deze hogere spiegel leidde tot duidelijke bijwerkingen en aanpassing van de dosering was noodzakelijk. Het is theoretisch te verklaren dat de spiegel stijgt na een dergelijke verandering in het rookgedrag. Omdat het echter een relatief nieuw fenomeen is, dienen behandelaren en patiënten hierop bedacht te zijn om overdosering te voorkomen.

trefwoorden elektronische sigaret, clozapine, polycyclische aromatische koolwaterstoffen, sigaret