Home

Tvp19 10 omslag kijk verder

Tijdschrift voor Psychiatrie 48 (2006) 3, 229 - 234

Gevalsbeschrijving

Galactorroe en het gebruik van selectieve serotonineheropnameremmers

A.M. Wessels - van Middendorp, L. Timmerman

Een patiënte werd wegens depressieve klachten behandeld met de selectieve serotonineheropnameremmer (ssri) citalopram. Zij ontwikkelde galactorroeklachten, die verdwenen na het staken van de citalopram. Oorzaak is volgens de internist een hyperprolactinemie bij ondersuppletie van schildklierhormoon en dientengevolge een hypothyreoïdie. Psychiaters zien galactorroe meestal bij patiënten met antipsychoticagebruik. Dat ook door het gebruik van ssri's galactorroe kan ontstaan, is minder bekend. Bij bilaterale galactorroeklachten, waarbij in het laboratoriumonderzoek een hyperprolactinemie wordt gevonden en er sprake is van ssri-gebruik, moet naast aanvullend onderzoek het staken van het ssri overwogen worden.

trefwoorden galactorroe, hyperprolactinemie, selectieve serotonineheropnameremmers